O solutie pentru un vot corect in turul II

Am fost foarte indignat aseara si astazi cand am vazut situata penibila in care multi compatrioti, aflati in special in afara tarii, nu au putut vota. Fratilor, altii se bat sa-si aduca cetatenii la vot, numai la noi Guvernul vrea sa ii impiedice pe cetateni sa voteze, ca deh, daca nu voteaza cu ei, nu ar fi buni. Cozile ceausiste au aparut pe strazile oraselor dusmanilor de clasa! Asa ca dupa sute de injuratori la adresa lui VVP si tovarasilor sai, am zis sa vad ce e de facut ca sa aiba tot romanul o sansa sa voteze. Solutia e mai jos…

Cerinta completarii si semnarii unei declaratii de catre cetatenii care voteaza pe listele speciale s-a dovedit ieri un obstacol major in realizarea dreptului la vot a multor compatrioti. Declaratia trebuia completata doar in sectie pe baza formularului inmanat de un membru al sectiei de votare si sub supravegherea acelui membru. Procedura a condus la intarzieri majore si unii compatrioti nu au mai avut timp sa voteze pana la ora 21. In tara, la unele sectii de vot nu se mai gaseau formulare si unii cetateni nu au putut vota in lipsa acestora. Practic, procedura semnarii acelei declaratii impusa prin lege si aplicata arbitrar a avut ca rezultat impiedicarea exercitarii unui drept fundamental al catorva zeci de mii de cetateni. In mod normal, Avocatul Poporului ar fi trebuit sa trimita o sesizare din oficiu catre Curtea Constitutionala si sa solicite verificarea constitutionalitatii respectivei proceduri. Aceasta in situatia in care, nici Legea 370/2004 pentru alegerea Presedintelui, republicata si actualizata,si nici HG 709/2014 nu specifica cerinta ca aceasta cerere sa fie inmanata, completata si semnata doar in sectia de votare, sub supravegherea unui membru al comisiei. Valoarea juridica a acelei declaratii este discutabila, chiar nula, ea nefiind data in fata unui notar sau in prezenta unor martori, responsabilitatea cetateanului pentru incalcarea legii este aceeasi cu sau fara acea declaratie. Este ca si cum ai solicita unei persoane care intra intr-un magazin sa dea o declaratie ca nu va fura. Magazinul va trebui oricum sa-si asigure securitatea, cu sau fara acea declaratie.

Teoria constitutionala spune ca atunci cand este vorba despre un drept fundamental – asa cum este dreptul la vot – justitifcarea oricarei masuri care are potentialul de a restrange exercitarea acelui drept trebuie sa fie supusa unui scrutin strict. (Strict scrutiny test applies whenever a fundamental right is at stake).

Solutia pentru turul II ca toti cetatenii sa aiba dreptul de a vota efectiv ar fi ridicarea unei exceptii de neconstitutionalitate a articolului 44 din Legea 370/2004 actualizata, acel articol care impune semnarea acelei declaratii, intr-un proces intentat MAE sau Guvernului in orice instanta de judecata. In acest caz, judecatorul va referi cazul Curtii Constitutionale, care, eventual, va decide pana in turul II asupra neconstitutionalitatii respectivului articol. Cel mai probabil, acesta va fi declarat neconstitutional si cetatenii vor putea vota in timp mult mai scurt, avand astfel posibilitatea sa-si exercite acest drept mult mai multe persoane.

Valoarea unei asemenea decizii a Curtii Constitutionale ar oferi o perspectiva noua asupra alegerilor: organizatorul alegerilor va trebui sa ofere in primul rand tuturor cetatenilor posibilitatea de a vota, iar asigurarea corectitudinii ar fi un scop secundar, atat pentru Guvern dar si pentru alte institutii ale statului, cat si pentru participantii la procesul electoral.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: